گروه ماشین سازی

عوارض جانبی و مضرات لوبیای قهوه

فهرست مطالب

عوارض جانبی و مضرات لوبیای قهوه

اگرچه خوردن لوبیای قهوه در حد متوسط کاملا سالم و بی خطر است اما زیاده روی در مصرف آن می تواند مشکلاتی برای سلامتی داشته باشد.

به علاوه برخی افراد ممکن است به مواد موجود در لوبیای قهوه حساسیت داشته باشند و عوارض جانبی ناخوشایندی را تجربه کنند.

از جمله مضرات لوبیای قهوه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

برخی ترکیبات موجود در لوبیای قهوه می تواند باعث ناراحتی معده در بعضی افراد شود. علت این مسئله کافئین و ترکیب کاتکول در لوبیای قهوه است که اسید معده را افزایش داده و با برگشت این اسید به مری باعث سوزش سر دل می شود.

نفخ و حالت تهوع از دیگر عوارض گوارشی لوبیای قهوه می باشد، همچنین دیده شده زیاده روی در مصرف عصاره آن به اسهال و ناراحتی معده در افرادی که معده حساس دارند منجر شده است.

1. سوزش سر دل و ناراحتی معده

اگر از سوزش سر دل یا سایر مشکلات معده رنج می برید لازم است از مصرف قهوه و لوبیای قهوه اجتناب کرده یا آن را محدود کنید.

2. اثر ملین

نوشیدن قهوه در برخی افراد اثر ملین دارد اگرچه به نظر نمی رسد از کافئین موجود در آن نشات گرفته باشد زیرا قهوه بدون کافئین نیز باعث افزایش حرکات روده می شود.

به ندرت دیده شده نوشیدن دوز کم قهوه کافئین دار نیز باعث بروز اسهال شده است.

به افرادی که از بیماری روده ای مانند التهاب روده یا سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند توصیه می شود در مصرف لوبیای قهوه احتیاط کنند.

3. اختلال خواب

اگرچه کافئین موجود در لوبیاهای قهوه می تواند انرژی بدن را افزایش دهد اما ممکن است به مشکلات خواب به خصوص در افراد حساس به کافئین منجر شود. مصرف بیش از حد کافئین در این افراد باعث بی خوابی شبانه و خستگی در طول روز می شود.

اثرات کافئین می تواند تا حداقل 9.5 ساعت بعد از مصرف ادامه داشته باشد، بنابراین برای جلوگیری از مشکلات خواب بهتر است مقدار مصرف در طول روز را کاهش داده و از خوردن قهوه در ساعات نزدیک به خواب اجتناب کنید.

4. سایر عوارض مصرف قهوه

از عوارض ناخوشایند و بالقوه خطرناک مصرف بیش از حد کافئین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش علائم اضطراب مانند تپش قلب، حالت تهوع و احساس استرس
  • ظاهر شدن علائم ترک شامل سردرد، اضطراب، خستگی، لرزش و کاهش تمرکز (در صورتی که به طور ناگهانی مصرف کافئین قطع شود)
  • افزایش خطر مشکلات بارداری مانند سقط جنین، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس

بنابراین اگر به کافئین حساس هستید، اضطراب دارید یا باردار هستید توصیه می شود از مصرف لوبیای قهوه اجتناب کرده یا مصرف آن را محدود کنید.

در صورتی که بعد از قطع کافئین دچار علائم ترک شده اید بهتر است به تدریج مقدار مصرف را کاهش دهید.

دوز مصرف

این که در طول روز چه تعداد لوبیای قهوه می توانید مصرف کنید به میزان بی خطر بودن کافئین برای شما بستگی دارد.

میزان تحمل کافئین در بدن افراد مختلف متفاوت است اما معمولا مصرف حداکثر 400 میلی گرم (هر نوبت حداکثر 200 میلی گرم) در روز – حدود 4 فنجان قهوه فیلتر شده – برای بزرگسالان بی خطر است، مصرف بیشتر از این مقدار ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

در حال حاضر اطلاعات کافی درباره دوز بی خطر کافئین در کودکان و نوجوانان وجود ندارد اما احتمالا این گروه سنی نسبت به کافئین حساسیت بیشتری دارند.

مقدار کافئین موجود در لوبیای قهوه با توجه به اندازه، نوع و مدت زمان برشته کردن متفاوت است. برای مثال کافئین لوبیای قهوه روبوستا حدود 2 برابر بیشتر از کافئین لوبیای قهوه عربیکا می باشد.

همچنین هر لوبیای قهوه پوشیده از شکلات به طور متوسط حدود 12 میلی گرم کافئین دارد که این مقدار شامل کافئین موجود در شکلات نیز می باشد.

به عبارت دیگر افراد بزرگسال می توانند روزانه حدود 33 لوبیای قهوه پوشیده از شکلات میل کنند بدون آن که از خط قرمز مصرف کافئین عبور کنند اگرچه در این موارد باید به کالری، چربی فراوان و قند های افزودنی نیز توجه داشته و مصرف تا حد امکان محدود شود.

فراموش نکنید برخی مواد غذایی، نوشیدنی ها و مکمل ها نیز ممکن است حاوی مقداری کافئین باشند و باید هنگام محاسبه کافئین دریافتی روزانه آن ها را نیز در نظر گرفت.

ویتنامی ها برای تهیه قهوه از روبوستای دارک رست استفاده کرده و برای متعادل کردن طعم قهوه از افزودنی های مختلف همچون کره، نمک، شکر، عصاره برنج و سایر عطر و طعم دهنده ها از جمله معطر کننده های وانیلی یا فندقی استفاده می کنند.

منبع: knowyourgrinder – strauss-group

.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب سایت:

آسیاب زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه هایی پر طرفدار در آشپزی است. این ادویه ی خوشمزه برای پودر شدن بسیار سخت است. در این مقاله تقریبا از

ادامه مطلب »
برچسب ها:

پیشنهاد لحظه ای:

امتیاز این مطلب:
5/5